woensdag 26 juni 2024

Citytrip: Montmartre

Dit is al weer het vierde artikel over mijn dagje Parijs. In deel 1 vertelde ik over de voorbereidingen, deel 2 ging over het openbaar vervoer en deel 3 ging over welke planning ik had gemaakt en in hoeverre dit haalbaar was. In dit vierde artikel vertel ik over onze eerste bestemming: Montmartre. Wat hebben we gezien, gedaan, geshopt en gegeten? Dat lees je allemaal!



Openbaar vervoer 

Vanaf Gar du Nord kan je op verschillende manier naar Montmartre. Zo kan je er lopend heen (wat ongeveer 30 minuten duurt). Maar je kunt ook met de bus of de metro. Wij kozen voor de laatste optie. Vanaf Gar du Nord neem je metro lijn 4 richting Porte de Clignancourt en stap je bij de halte Berbès- Rochechouart over op metro lijn 2 richting Porte Dauphine en stap je uit  bij de halte Anvers. Vanaf die halte is het nog maar 7 minuten lopen naar de Sacré-Coeur. Maar vergis je niet. De wandeling gaat via een smalle steile straat naar het plein voor de Sacré-Coeur. Vanaf dat plein moet je dik 225 treden beklimmen. Of je neemt zoals wij deden de Funiculaire de Montmartre (kabelbaan). Als je op het plein staat met je gezicht naar de Sacré-Coeur, dan loop je naar links en dan zie je vanzelf de de Funiculaire de Montmartre. Het ritje duurt ongeveer 1 minuutje en geeft je een leuk uitzicht over de trappen. Je kunt met de Paris Visite Travel Pass en de One Day Navigo Travel Pass reizen. Maar ook met een los papieren kaartje of een los ticket op de Navigo Pass.


Sacré-Coeur en het zinkende huis

Wanneer je Montmartre zegt, dan zag je al snel Sacré-Coeur. Wanneer je deze kunstenaarswijk bezoekt, dan kan je niet om deze prachtige basiliek heen. Als je voor de basiliek staat, heb je een prachtig en wijds uitzicht over Parijs. Wanneer je een stukje naar rechts loopt, dan kan je zelfs de Eifeltoren zien in de verte! De Sacré-Coeur is in 1887 gebouwd en is nog steeds zo wit als toen. Hoe dat kan, ondanks de vervuiling van uitlaatgassen ed? De witte kleur is te danken aan de steen traverijn. Wanneer het regent, dan produceert deze steen een wit kalklaagje aan de buitenkant waardoor de basiliek altijd mooi wit is. Je kunt de Sacré-Coeur ook van binnen bekijken. Dit is gratis, maar er staat wel vaak een lange rij. Omdat wij maar een paar uur de tijd hadden, hebben we dit niet gedaan. Je kunt ook de koepel beklimmen en dat kost slechts €6


Een ander tof gebouw, dat veel mensen overslaan, is het zinkende huis. Als je met je gezicht naar de Sacré-Coeur, dan loop je naar rechts en zie je al vrij snel het zinkende huis. Natuurlijk staat dit prachtige hoekhuis niet schuin, maar door dat het achter een heuvel ligt, wekt het de illusie dat het huis aan het zinken is. Wat mij betreft zeker een aanrader als je in Montmartre bent.


Na deze twee prachtige gebouwen te hebben gezien, hebben door de wijk gedwaald. Tijdens onze wandeling hebben we veel mooie gebouwen gezien en natuurlijk de vele kunstenaars die op het plein aan hun schilderijen werken.


Eten, drinken en shoppen

Nadat we heerlijk door Montmartre hebben gedwaald namen we weer de Funiculaire naar beneden, want naast de rij voor de kabelbaan zag ik namelijk een kiosk waar ze crêpes verkochten.  Als je in Parijs bent, dan moet je gewoon een crêpe eten. De kiosk heet Ma Douce Paris en ze verkopen allerlei smaken crepes die ze ter plekke voor jouw klaar maakt. Wij kozen een simpele crepe met alleen poedersuiker. Ze waren volgens mij €3,50 per stuk. Er zijn geen bankjes waar je kunt zitten, maar als je terug loopt naar het plein voor de Sacré-Coeur, dan vind je genoeg bankjes. Overal in Montmartre kan je kunstzinnige cadeaus kopen. Houd je, net zoals ik, van toeristische souveniers, dan zit je goed op Rue de Steinkerque (de straat die je doorloopt om naar de Sacré-Coeur te gaan vanaf de metro halte Anvers). Daar zitten namelijk heel veel winkeltjes waar ze allerlei Parijs souvenirs verkopen.


Ben jij wel eens in Montmartre geweest?

8 opmerkingen:

  1. Ja Montmartre daar wil ik heel graag nog een keer naartoe. Da's nu ongeveer een dikke 40 jaar geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te zien is het daar super prachtig.
    Moet ik ook eens naar toe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, Montmartre is een mooie wijk om te bezoeken! Wel lang geleden al dat ik daar ben geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk blog artikel! Trip down memory lane. Het is alweer even geleden dat ik in Parijs ben geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie plek! Lang geleden ben ik er ook ooit geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit zo'n heerlijke wijk! Die creperie komt mij qua naam heel erg bekend voor dus ik denk dat we daar toen ook zijn geweest. En ja, vooral 's avonds vind ik dit een hele gezellige wijk met live muziek en alle gebouwen zo prachtig verlicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken inderdaad niet het zinkende huis, een toffe locatie als je toch dee de Sacre Coeur van binnen en buiten gaat bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben er al heel vaak geweest maar de funiculaire heb ik nog nooit geprobeerd. Dank je wel voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: By Dash Beauty Amore Liquid Lipstick

Ik denk dat het geen geheim is dat ik dol ben op opvallende kleuren lipstick. Rode lipstick is by far mijn favoriete kleur. Ik was daarom oo...