dinsdag 4 juni 2024

Citytrip: dagje Parijs

Eerder dit jaar ben ik een dagje op en naar gereisd naar Parijs met mijn moeder. In dit artikel kan je lezen hoe de reis verlopen is en hier kan je terug lezen hoe ik de reis heb voorbereid. In dit artikel vertel ik hoe ons dagje verlopen is en of we alles hebben gedaan wat ik gepland had. Want veel mensen vonden mijn plan te ambitieus! Nieuwsgierig of mijn plan dat ook echt was? Dan moet je vooral verder lezen!


Het plan

Ik had aan mijn moeder gevraagd wat ze graag in Parijs wilde zien. Ze gaf me dit wenslijstje:
Arc de Triomf
Champs Elysée
Eifeltoren
Montmartre: Sacré-Cœur en het zinkende huis


Op basis van dit lijstje had ik een mooie route bedacht: vanaf Gar du Nord (het aankomst station van onze trein) de metro naar Montmartre om daar de Sacré-Cœur te bezichtigen en een beetje rondlopen. Vervolgens de metro naar de Champs Elysée om vanaf daar naar de Arc de Triomf te lopen. En om daarna de legendarische metro lijn 6 (met deze lijn heb je een geweldig uitzicht op de Eifeltoren) te nemen naar de Eifeltoren. Het idee was om vanaf de Eifeltoren de Seine over te steken naar Place du Trocadéro. Vanaf dat plein heb je een prachtig uitzicht op de Eifeltoren en kan je gemakkelijk terug reizen naar Gar du Nord. 


De uitwerking

Op papier het perfect plan. Alleen had ik er even geen rekening mee gehouden hoe vroeg de voorbereidingen voor de Olympische Spelen zouden beginnen. En dat bleek al in april te zijn (wij gingen eind mei). Dankzij Instagram kwam ik er, gelukkig, op tijd achter dat het gebied rondom de Eifeltoren een ware bouwplaats was geworden en dat Place du Trocadéro praktisch gezien was afgesloten. Gelukkig had ik nog een back up plan: de Notre Dame. Vanaf de Arc de Triomf kom je daar gemakkelijk en er rijdt een rechtstreekse metro naar Gar du Nord.


De praktijk

De reis naar Parijs verliep zonder problemen. Het kopen van de  Paris Visite Travel Pass ging ook vrij vlot (we stonden ongeveer 20 minuten in de rij voor het loket). De ingang van de metro lag naast de kiosk en dat was heel fijn. Want toen mijn moeder haar kaartje in het apparaat deed om het toegangspoortje te openen, ging deze niet open. Dus opnieuw het kaartje in het apparaat, maar toen bleef de deur ook nog dicht en het kaartje kwam niet uit het apparaat. Lichte paniek! Gelukkig liep er een medewerker rond aan wie ik mijn probleem kon uitleggen. Hij gaf aan dat hij het door zou geven en dat de technische dienst langs zou komen. Maar hij wist niet hoe lang dit zou duren. Na 15 minuten was er nog niemand, dus opzoek naar een andere medewerker. Deze meneer liep gelijk mee en kon het probleem gelijk verhelpen! Al met al hadden we hierdoor bijna een uur 'verspeeld'. Ondanks deze tegenslag hebben we alles gedaan en gezien wat we wilden en zelfs meer! 


Wat me opgevallen is, is hoe behulpzaam iedereen is die we zijn tegen gekomen. Op het station met het verloren metrokaartje en het niet kunnen vinden van de juiste vertrekhal. Maar ook in de winkels. Zo stonden we in de rij in de supermarkt waar dus alleen zelfscan kassa's waren. Ik had geen flauw idee hoe deze werkte, maar een vriendelijke Fransman legde alles uit. Vaak hoor je mensen klagen over de onvriendelijkheid van de Fransen, maar daar heb ik helemaal niets van gemerkt.


In de volgende artikelen vertel ik over ons bezoek aan Montmartre, de Champs Elysée en de Notre Dame. Dus stay tuned!

13 opmerkingen:

  1. Wat een leuke tip van die metro lijn 6. Ik ben toch wel een paar keer in Parijs geweest, maar deze tip had ik nog niet gelezen. Tijd voor weer een keertje Parijs :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook nog graag eens terug, want ben er heel wat jaren geleden met school geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je samen met je moeder naar Parijs bent gegaan. Maar wat een gedoe met het metro poortje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Parijs is en blijft een geweldige stad. Zeker door de verbinding ook in één dag goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor een dag naar Parijs, wat een leuk idee! Ik heb dat nog nooit gedaan, maar het geeft inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn laatste keer Parijs is zo'n 14 jaar geleden, wil er nog wel graag een keer naartoe. Het zinkende huis kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geluk dat je op tijd had gekeken, anders had je je wandelplan niet kunnen uitvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn die behulpzaamheid! Daar houd ik van: dat mensen vriendelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja frustrerend soms als je alles goed voorbereid hebt en er valt iets in het water. Wel goed dat je het snel opgelost hebt want Parijs heeft zoveel te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Parijs is een prachtige plek om te zien. Veel interessante architectonische monumenten. Ik hou ook van Parijs en ik heb zelfs sokken bij deze toren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je heb toch nog een fijne dagje gehad. Ook was het eventjes vervelend met het kaartje. Naar de Notre Dame zou ik ook wel eens willen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt erop dat je uiteindelijk nog een mooie dag hebt gehad. Je had het weer ook mee zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Parijs blijft een heerlijke stad, al wordt het de komende weken denk ik overspoeld door toeristen ivm de Olympische Spelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: By Dash Beauty Amore Liquid Lipstick

Ik denk dat het geen geheim is dat ik dol ben op opvallende kleuren lipstick. Rode lipstick is by far mijn favoriete kleur. Ik was daarom oo...