vrijdag 29 maart 2024

Citytrip: dagje Parijs de voorbereidingen

Vorig jaar ben ik een midweek naar Parijs geweest. Dat was me zo goed bevallen, dat ik dit jaar terug wilde. Nu is het met de Olympische Spelen niet handig om naar Parijs te gaan in de zomer (lees: hoge prijzen voor hotelkamers en het openbaar vervoer en het is erg druk), daarom besloot ik een dagje op en neer te gaan. Maar deze keer zou ik niet alleen gaan! Mijn moeder is jaren geleden in Parijs geweest en wilde graag nog een keer terug. Zo gezegd, zo gedaan!


In deze artikelreeks wil ik mijn ervaringen delen van een dagje Parijs. In dit eerste artikel vertel ik over hoe ik het tripje heb gepland en later zal ik nog een artikel plaatsen over hoe het dagje Parijs mij bevallen is.


Vanaf Rotterdam ben je binnen slechts 2,5 uur in Parijs met de Eurostar. Je komt aan op Gar du Nord en vanaf daar kan vrij gemakkelijk naar alle grote attracties met de metro of de RER. Omdat wij ruim 5 maanden van te voren hadden geboekt, betaalde wij slechts €70 per persoon voor een retourticket. De tickets gaan al vanaf €35 enkele reis. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het ticket is. Maar ook het tijdstip waarop je vertrekt heeft invloed op de prijs. Zo wilde wij in eerste instantie de trein van 16:20 uur terug nemen, maar die trein was €10 duurder dan de trein van 17:20 uur terug.

Omdat we zoveel mogelijk uit ons dagje Parijs willen halen, hebben we gekozen om de eerste trein vanaf Rotterdam te pakken. Deze trein vertrekt om 06:58 uur en komt om 09:35 uur aan in Parijs. Terug nemen we dus de trein van 17:20 uur terug en komen we om 20:02 uur aan in Rotterdam. Dit houdt in dat we 8 uur in Parijs hebben.


Wat gaan we in die acht uur Parijs doen? Ik heb aan mijn moeder gevraagd wat zij het allerliefste wil zien en doen. Ze heeft de volgende plekken gekozen:
Mont Martre: Sacré-Cœur, het zinkende huis en de Moulin Rouge
Champs Elysée
Arc de Triompf
Eifeltoren

Aan de hand van dit lijstje heb ik met Google Maps en Citymapper een mooie route gemaakt waarbij we de tijd hebben om alles te bekijken. Omdat we maar 8 uur hebben, hebben we helaas geen tijd om de Arc deTriompf en Eifeltoren te beklimmen. Dat is voor ons geen probleem, want vanaf het plein voor de Sacré-Cœur heb je een adembenemend uitzicht over de stad.


Ben jij wel eens een dagje op en naar Parijs geweest?

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat jullie opnieuw naar Parijs toe gaan! Wij hebben weleens een dagje Disneyland Parijs gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes I love Parijs. Vind een leuke stad om om de zoveel tijd de bezoeken én ik ben ook gek op Disney!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat je zo goedkoop met de trein naar Parijs kon, die ga ik even onthouden. Wij zijn van ons vakantie adres in Frankrijk wel eens een dag naar Parijs geweest, maar een dag is eigenlijk te kort om alles goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat jullie een dagje Parijs hebben gedaan! Als je in de buurt woont van Rotterdam dan is het inderdaad goed te doen! Wij hebben het wel eens met een Flixbus gedaan, maar dan doe je er toch een stuk langer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt wel als een hele volle dag. Wel leuk dat zoiets kan. Zelf heb ik er altijd voor gekozen om langer te gaan. Ook omdat ik familie in Parijs heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Corrina ; Parijs is en blijft een mooie stad
    In de loop der jaren veel geweest
    Ik hoop er gauw nogeens heen te gaan
    Mooie herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk uitje om er samen met je moeder op uitte gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed idee om te vragen aan je reispartner wat de favoriete bezienswaardigheden zijn en daar een route op te plannen. Die ga ik onthouden! Meestal stap ik op zo'n hop on hop off bus, en stap ik uit bij iets leuks. Maar vooraf plannen is veel toffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Parijs de stad van de liefde..en frustratie als je jezelf niet goed voorbereid.. heerlijke stad en ik ontdek altijd wel wat nieuws

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk! En ook fijn dat je heen en terug kunt op één dag. Ik doe het eigenlijk te weinig, dus het is een goede reminder om ook weer eens een tripje Parijs te plannen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat super leuk dat je opnieuw naar Parijs gaat. Ik wil zelf ook graag een keer naar Parijs. Ik ben er een keer geweest maar dan bij disney en toen hebben we niet veel van de stad zelf gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super leuk, een dagje Parijs. Ik zie het steeds meer mensen doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Citytrip: Nishi een stukje Japan in Rotterdam

Wist je dat in Rotterdam een stukje Japan te vinden is? Ik heb het over Nishi. Dit is een kleine warenhuis geheel in de populaire Kawii stij...