vrijdag 18 september 2020

Product in de spotlight: mascara

geschiedenis van mascara

Mascara. Wie gebruikt dit product niet?! Wie wil nu niet langere, vollere en dikkere wimpers? Toen ik vandaag mijn mascara aan het aanbrengen was (en mezelf in mijn oog prikte, iets wat erg veel zeer doet), vroeg ik me af hoe lang mascara al gebruikt wordt. En dat is langer dan ik had verwacht had! Benieuwd wanneer de eerste mascara's gebruikt werden? Lees dan vooral verder!


Mascara van de oudheid tot nu

Mascara: wie gebruikt het niet? We willen allemaal mooie gekleurde wimpers die sterker, dikker, langer, meer volume en een mooie krul hebben. Maar wisten jullie dat het gebruik van mascara terug gaat naar het oude Egypte? Toen gebruikten ze een mengsel van houtskool, roet en krokodillen ontlasting om hun ogen te accentueren. En dat werd niet gedaan vanuit cosmetisch oogpunt. Nee, ze geloofden dat wanneer je dit mengsel aanbracht rondom de ogen, dat je beschermt zou zijn tegen boze geesten en dat je ziel beschermt zou zijn. Niet alleen in het oude Egypte, maar ook in het Midden Oosten had mascara een religieus doel, terwijl in Europa mascara juist cosmetisch was.


In het verre verleden kon je niet even naar de winkel lopen om een mascara te kopen. Je maakte deze zelf. In de Victoriaanse tijd werd er as en vlierbessensap in een schaal gedaan en dit mengsel werd opgewarmd om het vervolgens op de wimpers aan te brengen.



In de 19de eeuw kwamen twee mannen met mascara die te koop was in de winkel. In Europa (England) was dat Eugene Rimmel en in Amerika was Thomas Lyle Williams. Hij maakte in 1915 mascara voor zijn zusje Mabel. De merken die beide mannen hebben opgerichte kennen we vandaag de dag nog: Eugene Rimmel natuurlijk van Rimmel London en Maybelline van Thomas Lyle Williams. De mascara's die de heren hadden ontwikkeld waren nog niet de mascara's die we vandaag de dag gebruiken. Hun mascara's bestonden uit steenkool en vaseline en waren erg rommelig met aanbrengen. Dankzij de opkomst van fotografie en film werd mascara steeds belangrijker en populairder. Iedere vrouw wilde er net zo glamoureus uitzien als de filmsterren. Mascara stond gelijk aan schoonheid en sexappeal. In 1957 kwamen de dames Helena Rubinstein en Elizabeth Arden men met mascara in een tube. Sindsdien heeft de ontwikkeling van mascara een vogelvlucht genomen en komen er elk jaar weer nieuwe soorten mascara's bij. Vele make up merken ontwikkelen de laatste jaren vooral bijzondere borstels om een zo'n mooi mogelijk effect te krijgen.



Favorieten

In de afgelopen 2 jaar heb ik veel mascara's getest. Mijn ultieme favoriete mascara is die van Olcay Gulsen Beauty. Waarom, dat lees je uitgebreid in mijn review! Wat ik vooral fijn vind aan deze mascara is het smalle borsteltje voor de onderste wimpers. Andere fijne mascara's zijn die van Wander Beauty. Alleen is deze niet makkelijk verkrijgbaar. Natuurlijk heeft mijn favoriete merk NYX ook een prettige mascara. Een andere mascara die ik recentelijk ontdekt heb is die van Deborah Milano. Enkele budget toppers zijn: bye bye panda eye en what the fake! van essence en van Catrice zowel de gewone als de waterproof Eyeconista mascara



Missers

Natuurlijk heb ik ook een aantal mascara's getest die ik wat minder prettig vond. Welke dat waren zie je hier onder:


Clean ID van Catrice

 Deze mascara deed zijn belofte geen eer aan: ik zag bij mijzelf totaal geen effect. Mijn moeder daarin tegen vind deze mascara geweldig. Zo zie je maar hoe persoonlijk een mascara smaak is!


Blauwe mascara van de Hema

Dit was denk ik de grootste miskoop qua mascara. Pas na een laag of 10 zag ik pas dat mijn wimpers blauw waren. Zonde van het geld.


Too Faced

Iedereen loopt weg met deze mascara van Too Faced, ik niet. Ik vond de borstel te groot en het effect niet mooi.


Wat zijn jouw mascara aanraders en flops?

29 opmerkingen:

  1. wat een leuk blog! Ik heb niks met make-up maar alles met gescheidenis. Zo heb ik ooit de gescheidenis van de zakdoek en die van de vijl uitgeplozen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Dat lijkt mij leuk om te lezen. Ik heb nog verschillende geschiedenis artikelen in de planning staan

      Verwijderen
  2. Ik gebruik elke dag mascara, maar vind het altijd een hele zoektocht om de juiste te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook! Waarom denk je dat ik er zo veel heb?! HaHaHa

      Verwijderen
  3. Ik draag al jaren en jaren mascara van LOreal, een dunne zilveren, geen idee hoe die heet maar bevalt me prima. Gelukkig zonder krokodillenpoep ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik nooit mascara dus kan hier helaas niets over zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan, dat is het mooie van beauty: niets moet, alles mag

      Verwijderen
    2. Dat is een fijne gedachte die veel ruimte geeft Tessa.

      Verwijderen
  5. Wat ontzettend tof dat je dat stukje over de geschiedenis van de mascara beschrijft. Mag ik vragen welke bron je daarvoor gebruikt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik diverse websites en boeken voor mijn achtergrond artikelen

      Verwijderen
  6. Ik gebruik altijd mascara en oogpotlood en kan niet zonder

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen bepaald merk mascara, maar gebruik geen zwarte mascara omdat ik dat wat te hard vind

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk opgeschreven. Ik gebruik ook altijd mascara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik draag nu af en toe mascara, vooral in mijn vrij dagen. Vroeger wel dagelijks mascara op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een ontzettend interessante post, ik had geen idee dat ze in de oudheid al aan de slag gingen met een voorloper van de mascara.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze waren er al vroeg bij met cosmetica. Al was het vroeger vaker vanwege religieuze redenen

      Verwijderen
  11. Ben gek op mascara! In Korea vind ik de mascara niet zo fijn tho, helemaal niet zo waterproof als hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oke, dat wist ik niet. Ik ben erg benieuwd naar de make up uit Korea. Hoor er veel goeds over

      Verwijderen
  12. Wat leuk om in de geschiedenis te duiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Er staan nog meer geschiedenis artikelen in de planning

      Verwijderen
  13. Ik gebruik niet dagelijks een mascara, alleen als ik er echt tijd voor heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb erg lange oogharen, als ik mascara gebruik dan komen ze tot mijn wenkbrauwen, al worden mijn oogharen wel lichter met de jaren

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat grappig! Ik zie hier ook wat klassiekers tussen staan die ik in mijn puberteit heb gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: MAC Connect in Colour Future Flame

Een tijdje geleden heb ik een make up session gevolgd bij de MAC Pro Store in Amsterdam. Ik wilde graag leren om een smokey eye te maken (bi...