woensdag 18 december 2019

Product in de spotlight: blush

geschiedenis van blush

Toen ik mezelf 1,5 jaar geleden begon te verdiepen in de wondere wereld van make up vond ik het maar onzin om meerdere blushes te hebben. Ik zag er simpelweg het nut er niet van in om er meer dan één te hebben. Mijn enige blush was een mooie van (hoe kan het ook anders) NYX: High Definition Blush Rose Gold. De naam geeft het al een beetje weg: de blush is een beetje rose-achtig met een gouden gloed. Prachtig.


Hoe meer ik me ging verdiepen in make up en wat make up voor je look kan doen, kwam ik er achter dat een andere kleur blush je look heel anders maakt. Dat een wat meer roze blush soms mooier staat dan die ene blush die ik had. Sinds die tijd is mijn blush collectie een 'klein beetje ' gegroeid van 1 blush tot 14 blushes..... Van mooi en subtiel roze tot mooie diepe oranje tinten. Ik heb een aantal blushes van NYX. Losse, maar ook in een face palette. Maar ook een paar budget toppers van Essence en Catrice. Ook heb ik een super schattige blush stick van Sephora in mijn collectie.


Maar wat is blush nu precies en hoe lang wordt het al gebruikt? Een kleine geschiedenisles.


Blush door de eeuwen heen

Het mag denk ik niet als verassing komen: in het oude Egypte werd al blush (ook wel rouge genoemd) gebruik. Cleopatra en andere hoog geplaatste Egyptenaren gebruikte rode oker als blush. Maar ook de Grieken, zowel vrouwen als mannen, probeerden de Egyptenaren na te doen. Zij gebruikten alleen geen rode oker. Zij gebruikten fruit en groente, zoals gemalen aardbeien of rode bietensap of rode amarant (een plant) om een pasta te maken die ze op hun gezicht smeerden. Natuurlijk was dit niet voor iedereen weggelegd. Alleen rijke Grieken gebruikte blush, omdat cosmetica duur was en dus een statussymbool. Ook de Romeinse vrouwen en mannen gebruikten blush. Zij hadden weer een ander recept dan de Cleopatra en de Grieken. De Romeinen mengde lood en cinnaber (een roodachtig mineraal) om hun blush te maken. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, dat gold zeker voor Romeinen die blush droegen. Hun mengsel was giftig en zou kanker en dementie veroorzaken. En als je pech had, dan ging je er dood aan. Niet alleen in Europa werd blush gedragen. Ook in China, tijdens de Shang dynastie, werd blush gebruikt. Zij gebruikten sap van de bladen van rode en blauwe bloemen. Soms werd er runderpulp en varkenspancreas toegevoegd om het geheel wat dichter te maken. Niet erg vegan vriendelijk als je het mij vraagt! De Chinezen droeg niet alleen rode blush omdat het mooi is. Nee, rood is het symbool voor geluk. En wie rode make up draagt, zal geluk ontvangen.


Wat een 'fijne' ingrediënten werden er gebruikt in het verleden. Tegenwoordig is blush niet meer zo gevaarlijk is vroeger. De hedendaagse blush bestaat vooral uit talkpoeder in combinatie met saffloer (een plant), karmijn (dierlijk pigment) of rozenwater.
Maar wat kun je nu met blush? Je brengt het aan op je wangen en/of jukbeenderen waardoor je een mooie blos. Hierdoor zie je er gezonder en jeugdiger uit. Je kunt het ook gebruiken om te
 contouren.


Mijn top 5

Het leek mij een leuk idee om mijn vijf van favoriete blushes met jullie te delen. Zo, daar komen ze dan in alfabetische volgorde!


Catrice Blush Box Glowing + Multicolour 020 It’s Wine O’Clock

Ik begin met een budget topper. Wat ik hier zo fijn aan vind? Dat kan je terug lezen in mijn review.

essence the blush 10 befitting

Een andere budget topper waar ik enige tijd geleden een review over geschreven heb.

Milani Color Harmony 01 Pink Play

Dit is de geweldige blush die in Liverpool een ongelukje heeft gehad, maar ondertussen weer gemaakt is. Wat ik zo fijn vind aan deze blush, is dat het een subtiele blush is die ook gelijk een highlighter is.

NYX High Definition Blush Rose Gold

Natuurlijk kan mijn eerste blush niet ontbreken in mijn top 5.

Soap & Glory Love at First Blush

Deze blush kocht ik tijdens mijn laatste tripje naar Liverpool Het is een mooie donkere blush die perfect is voor deze tijd van het jaar.

Wat is jou favoriete blush?

14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie top 5! Op dit moment gebruik ik graag een blush van het merk UNG en Benefit Gold Rush x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je. van beide merken heb ik nog geen blush, maar ze staan wel op mijn wenslijst

      Verwijderen
  2. Wat een mooie blushes! Ik heb er ook een heleboel! En vaak pak je toch die ene tint!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo een kleine geschiedenisles, vind ik altijd interessant! Ik heb nu weer een mooie blush "ontdekt" en die is van PUPA. Hij verandert van crème naar poeder, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik heb dit artikel met veel plezier geschreven. Die blush klinkt interessant!

      Verwijderen
  4. Ik zie laatst tegen mijn meiden:" Heb je rouge gekocht? Toen keken ze raar aan. Dat is blush.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dat niet. Ook omdat ik van mezelf al best roze wangen heb....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig heb ik een door de zon gekleurd gezicht en heb ik geen rouge nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om de geschiedenis van de blush te vernemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben geen make-up goeroe. Bezit wel een paar blushes maar gebruik ze bijna nooit. Het lijkt bij mij zo onnatuurlijk. Ooit zal ik het wel leren gebruiken hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke blog! Fijn om zo wat meer te weten te komen. Ik gebruik momenteel eentje van Mac

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dat je meer over de geschiedenis vertelt van de blush. Dat ze in het oude Romeinse Rijk make-up droegen, wist ik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk en interessant om zo meer over de blush te weten te komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: SLA Paris EyeLight Coat

Eind vorig jaar ontving ik van SLA Paris een prachtig pakket . Een van de producten die in dit pakket zat, was de EyeLight Coat. Dit is een ...