vrijdag 4 augustus 2023

Citytrip: Parijs voorbereiding

Eifeltoren
Ik vind het maken van citytrips geweldig. Heerlijk door een (onbekende) stad dwalen, musea bezoeken, historische plekken en gebouwen bewonderen. Maar ook de supermarkt bezoeken en lekker shoppen. De komende tijd neem ik jullie mee naar Parijs. Ik ben in het voorjaar voor het eerst in deze prachtige stad geweest en dat was een hele belevenis kan ik je vertellen!

In mijn Parijs reeks wil jullie meenemen op mijn trip: hoe heb ik me voorbereid, wat heb ik gedaan en gezien en algemene Parijs tips. Ik begin deze reeks met mijn voorbereidingen.

Thalys informatie bord
De keuze qua vervoer was voor mij makkelijk: ik woon in Rotterdam en vanaf Rotterdam Centraal ben je binnen 2 uur en 40 minuten in hartje Parijs met de Thalys. Per dag gaan er maar liefst 11 trein richting de Franse hoofdstad. Ik wil altijd het maximale uit mijn reisdagen halen, dus koos ik er voor om de eerste trein te pakken. Deze vertrekt om 06:58 uur en komt om 09:35 uur aan op Gar du Nord. Terug naar Rotterdam pakte in de trein in de namiddag. De kosten van de tickets variëren. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het ticket. Maar ook het tijdstip van de reis heeft invloed op de prijs.

Hotel Home Latin Parijs
Nu het vervoer geregeld is, is het tijd om een hotel te kiezen. En dat is niet zo gemakkelijk. Ik ben totaal niet bekend in Parijs en weet dus niet goed welke wijken/arrondissementen een goede keuze zijn qua veiligheid. Ik wilde in eerste instantie vlak bij Gar du Nord een hotel nemen, maar dat bleek niet zo'n hele toffe wijk te zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een hotel in de wijk Quartier latin. Deze wijk ligt deels in het 5de en voor een deel in het 6de arrondissement. Het ligt aan de linkeroever van de Seine. Het is een gezellige wijk met bistro's en verschillende universiteiten/hoge scholen. Vele bezienswaardigheden liggen op loopafstand: de Notre Dame is 8 minuten lopen, het Panthéon slechts 5 minuten, Jardin de Luxembourg is 10 minuten lopen en het Louvre is 25 minuten lopen. Het hotel waar ik verbleef was Home Latin. Een gezellig hotel met schone kamers (inclusief waterkoker: als vervend theedrinker wordt ik hier heel blij van), een goed ontbijt en niet geheel onbelangrijk: genoeg OV opties. De bus, RER en metro zijn binnen loopafstand.


Paris Museum Pass
Na het boeken van de trein en hotel begint een van de leukste dingen: old school reisgidsen lezen om te kijken wat ik wil gaan doen. Altijd kies ik weer meer uit dan waar ik tijd voor heb. Dus altijd een goede reden om terug te gaan ;) Wanneer ik eenmaal weet wat ik wil doe, dan pin ik alles op Google Maps om te kijken wat gemakkelijk te combineren is en maak ik gelijk een dagplanning. In die planning staat wat ik welke dag wil doen, wat de openingstijden zijn (iets waar je goed op moet letten, aangezien niet alle musea/bezienswaardigheden elke dag open zijn), de entreeprijzen en hoe ik er kom. Door deze planning was het voor mij makkelijk om de weg te vinden in Parijs in het OV dan. Ik heb regelmatig Google Maps moeten raadplegen, omdat er in Parijs niet heel veel bordjes staan.

Veel steden hebben diverse kortingspassen. Zo ook Parijs. Ik koos voor de Paris Museum Pass. Ik zal nog een artikel aan deze fijn pas wijden. Dankzij deze pas waren alle musea/bezienswaardigheden die ik wilde bezoeken gratis en in sommige gevallen hoefde ik niet eens in de rij te staan!

Parijs
De mensen in Parijs heb ik als vriendelijk en behulpzaam ervaren. Ik had wat problemen met het OV: iets met een koffer die klem kwam te zitten tussen de toegangspoortjes naar het perron. Er kwamen gelijk mensen mij helpen. Veel Parijzenaren spreken weinig tot geen Engels. Het is daarom aan te raden om wat woordjes Frans te leren. Ik was begonnen met het leren van Frans via de website Duolingo. In twee maanden tijd (met elke dag 15 minuten oefeningen maken) was ik tot hoofdstuk 12 gekomen (van de 69 hoofdstukken in totaal). Ik heb hier zeker wel wat aangehad, maar als ik weer naar Parijs ga, wil ik meer hoofdstukken afgerond hebben, want ik heb toch veel met handen en voeten moeten communiceren, omdat de woorden die ik nodig had, niet aanbod waren gekomen. Maar ondanks de taalbarriere heb ik de Fransen als vriendelijk en behulpzaam ervaren.

Ben jij wel eens in Parijs geweest?

18 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk al die voorpret! Op die manier heb je echt twee keer plezier van zo'n trip : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn vorig jaar in Parijs geweest. Hartstikke lekker eten en genoeg om je ogen naar uit te kijken. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat je vanaf Rotterdam zo snel in Parijs kon zijn met de thalys

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dol op Parijs! Ben er ook al ruim 10 x geweest. Maar de prijzen vind ik daar zo belachelijk hoog. En de mensen erg onvriendelijk. Ik werd op de markt ook zowat uitgelachen dat ik maat 42 heb als vrouw. Nou, dan spoor je niet hoor hahahahaha

      Verwijderen
  4. Ik ben nog nooit in Parijs geweest. Het dichtst bij Parijs was Disneyland maar Parijs zelf ben ik nog nooit geweest. Misschien dat ik daar ooit eens naartoe ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Parijs is zo'n leuke stad. Al verschillende keren geweest maar nu is het toch alweer een tijdje geleden dat ik er geweest ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben 2 keer in Parijs geweest. Het is helaas echt niet mijn stad. Ik vond het vreselijk. De stad zelf is mooi, maar ik vond de sfeer en drukte niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super super leuk, ook dat je met de trein gaat! Ik heb Parijs al een aantal keer gezien maar ben nog nooit met de trein geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou van Parijs. Er is veel te zien en ik heb het gevoel dat ik nog lang niet alles gezien heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien ga ik er ooit eens naartoe. Je geeft leuke en handige tips. Wat snel gaat dat met de Thalys zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om te lezen hoe je je hebt voorbereid op een citytrip naar Parijs! Ik ben er zelf tig keren geweest, maar meestal met de bus of met eigen vervoer. Trein is zeker een optie die ik in gedachten hou voor een volgend bezoek. En ja, een goede voorbereiding scheelt enorm in tijd als je er bent, want dan weet je al welke metro je moet pakken en hoe het zit qua openingstijden. Ik doe dat ook zoveel mogelijk, maar wil ook altijd wel ruimte laten voor spontane dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooit een keer naar Parijs geweest, maar dat is al zo lang g geleden. Zou er nog graag een keer naartoe gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga ieder jaar minstens een keer naar Parijs. Dus als je voor de volgende keer nog tips nodig hebt, heb ik wel een paar pareltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Parijs, het staat nog op mijn lijstje. Maar daar staat al zoveel op. hahha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben één keer in Parijs geweest. Prachtige stad met veel fotogenieke locaties. Jammer alleen dat het elke dag super, maar dan ook super druk was toen wij er waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh ik geniet ook altijd zo van de vakantie voorpret! Wij zijn ook met de Thalys naar Parijs gegaan, superervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Parijs is echt een droomstad, ik ben er één keer geweest en vond het prachtig. De winkeltjes, de Eiffel toren gewoon alles is prachtig. Ik heb een paar duizend foto's gemaakt haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een fijne tips. De laatste keer Parijs is alweer 14 jaar geleden!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: Olcay Gulsen Beauty Retinoid Renewal Face Oil

Begin dit jaar lanceerde Olcay Gulsen Beauty de Retinoid Renewal Face Oil. Een huidverzorgingsproduct die de celvernieuwing stimuleerd en de...