vrijdag 18 augustus 2023

Citytrip: Paris Museum Pass

In mijn eerste Parijs artikel had ik het er al even over: de Paris Museum Pass. In dit artikel vertel ik waarom ik voor deze kortingspas heb gekozen, wat de voordelen van deze pas zijn, wat de kosten zijn en waar je hem kan kopen.

Parijs heeft, net zoals vele steden, verschillende kortingspassen waaronder de Paris Seine Pass, Paris Card, The Paris Go Card en de Paris Museum Pass. Elke kaart heeft weer zo zijn eigen kortingen en voordelen. Ik koos zelf voor de Paris Museum Pass, omdat deze pas het beste aansloot bij mijn interesses (musea bezoeken) en geldig was bij alle musea/monumenten waar ik naar toe wilde gaan. 

Ik had een lijstje gemaakt met welke musea ik wilde bezoeken en wat de entreeprijzen zouden zijn als ik alle tickets zou kopen. Dit bedrag heb ik vergelijken met de aanschafprijs van de Paris Museum Pass en het bleek dat deze pas een goede investering voor mij zou zijn. Wat ik zo leuk vind van deze pas, dat ik ook sneller naar musea ga waar ik anders niet zo snel naar toe ga. Doordat ik gratis zo'n museum in kan, dan vind ik het minder erg als het museum mij niet aanspreekt. Het zou toch zonde zijn als je €15 voor iets betaald wat je niet echt aanspreekt.


Voordelen Paris Museum Pass

Maar wat zijn nu de voordelen van deze pas? Je hoeft vaak niet in de rij te staan om ergens naar binnen te gaan. En als je wel in de rij moet staan, dan is de rij vele malen korter dan de reguliere rijen. De rij op de foto hiernaast is de rij van mensen zonder ticket voor de Arc de Triomphe. Het langste wat ik heb moeten wachten was bij het Louvre. En dat was slechts 15 minuten. Daarbij is de drempel ook stukken lager om een onbekend museum te bezoeken. Zo kan je echte pareltjes ontdekken


Welke musea doen mee met de Paris Museum Pass?

Met de Paris Museum Pass kan je meer dan 50 musea en monumenten in Parijs en de regio bezoeken. Op de website kan je de lijst vinden. Goed om te realiseren is dat je met deze pas NIET de Eifeltoren op kan en een boot tocht over de Seine kan maken. Iets wat wel mogelijk is met de andere Parijs passen.


Ik heb zelf de volgende musea/monumenten bezocht:
Arc de Triomphe
Centre Pompidou (dit museum stond niet op mijn bezoeklijstje, maar ik kwam er achter dat er een Frida Kahlo schilderij hangt. Goede reden om er dan toch heen te gaan)

Chateau Versailles
Conciergerie (deze stond niet op mijn bezoeklijstje, maar ik besloot spontaan deze te bezoeken)
Musée D'Orsay
Musée de L'Orangerie
Louvre
Panthéon
Sainte- Chapelle

Zoals je kunt zien is het aanbod van soorten musea en monumenten erg gevarieerd. Als ik voor al deze musea een ticket hebben moeten kopen, dan was ik €127,50 kwijt. Dankzij mijn pas heb ik maar liefst €57,50 bespaard!

Over het algemeen hoef je niet een tijdslot te boeken. Maar bij populaire plekken zoals het Louvre, Musée de L'Orangerie, Sainte- Chapelle en Chateau Versailles moet je wel boeken. Hoe dat moet, kan je terug vinden op de website. Daar vind je ook een overzicht van alle musea waarbij je een tijdslot moet boeken. Mijn tip: boek een zo vroeg mogelijk tijdslot, het is dan vaak nog rustig.

Kosten Paris Museum Pass

Er zijn drie soorten Paris Museum Pass te koop:
48 uur (2dagen) pas voor €55
96 uur (4 dagen) pas voor €70
144 uur (6 dagen) pas voor €85

Ik was 5 dagen in Parijs en op de eerste dag heb ik allemaal dingen gedaan die gratis waren. Daarom heb ik voor de 96 uur pas gekozen. 


Waar is de Paris Museum Pass te koop?

Je kunt de Paris Museum Pass online kopen of in Parijs zelf. Als je het online besteld betaal je wel €2,50 aan transactie kosten (ondanks het feit dat je de pas als PDF via de mail toegezonden krijgt). Ik koos er voor om de pas in Parijs te kopen. Je kunt de pas bij bijna alle musea en monumenten kopen (check van te voren de website, want niet elke museum/monument biedt deze optie), maar ook op de Parijse vliegvelden (Paris-Charles de Gaulle en Orly), het treinstation Gar de Nord, warenhuis Galeries Lafayette Homme, Versailles Tourist Office, Disneyland Paris (je kunt het park niet bezoeken met de Paris Museum Pass) of bij Paris Convention and Visitors Bureau. 

Ik heb mijn pas bij de laatst genoemde gekocht. En dat vond ik toch best wel spannend, aangezien ik niet heel goed Frans spreek. Gelukkig spreken de medewerkers ook Engels en zijn ze erg behulpzaam. Als je de pas koopt in Parijs, dan krijg je een papieren kaart (te grote van een pinpas) die je kunt uitvouwen en zien waar je de pas allemaal kunt gebruiken. Op de pas zelf staat ook op voor hoeveel dagen de pas geldig is. Goed om te weten: ik kocht mijn pas op maandag, maar pas op dinsdag ging ik deze gebruiken. Dat is geen probleem. De tijd gaat pas lopen als je de pas de eerste keer laat scannen.


Over welk museum/monument zou jij meer willen lezen?

13 opmerkingen:

  1. Wat handig om te weten. Sommige van deze musea heb ik al gezien, maar zeker niet allemaal. Chateau Versailles lijkt me heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat handig dat er zo'n pas is. Het verbaast me ook dat je er zo veel musea mee kan bezoeken. Dat is zeker de moeite waard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn vorig jaar in Frankrijk geweest, helaas waren we omdat we verdwaald waren te laat bij het museum aangekomen en hadden we nog maar 10 minuten. Zou graag nog een keer terug willen, lijkt me prachtig daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een uitkomst! Er zijn zoveel prachtige musea in Parijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede tip! Ik heb namelijk een grote hekel om in een wachtrij te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja echt handig die pas, had ik laatst ook in Parijs. Sowieso in veel steden wel de moeite waard, ook eerder in Wenen en in Nice een soortgelijke pas gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat lijkt mij zeker handig zo'n pass, want je bespaart ten eerste veel geld, maar ten tweede stap je dan ook eerder een onbekende museum binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad zo handig zo'n pas! Hebben wij toen in Parijs ook gedaan. In Londen hadden we er ook een. Scheelt toch weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ideaal lijkt me zo'n pas! Dan kun je heerlijk elk museum in waar je zin in hebt. Dat lijkt me heel drempelverlagend werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je veel voordelen met de kortingspas, ik denk dat veel mensen dat niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je veel musea gezien in deze paar dagen! Dan is deze pas wel van belang en heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ik krijg al helemaal heimwee naar Parijs. Het is ook al een tijdje geleden dat ik er was... Moet ik toch nog eens inplannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend handig zo'n museum pas voor in Parijs. Wist niet dat dit bestond! Iets om te onthouden als we ooit weer eens naar Parijs gaan. Hier in Nederland hebben mijn partner en ik een museumkaart, ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: SLA PARIS Sunlit Liquid Contouring Skin Touch Cappuccino

Het contouren van jouw gezicht kan je met vele verschillende producten doen, zoals met poeders of met een stick . Maar je kunt ook een vlo...