vrijdag 8 maart 2024

Cityrtip: Greenwich

Ik ben al heel vaak in Londen geweest, maar pas bij mijn negende bezoek aan de stad in 2022 ben ik pas naar Greenwich geweest. Was ik hier maar eerder geweest, wat een geweldige wijk is dit! Er is zo veel mooie en interessants te ontdekken. En het is er rustiger dan in The City en de omliggende wijken waar veel toeristische trekpleisters zijn. Het leek me daarom leuk om een artikel over deze toffe plek in Londen te wijden! 


Geografie

Het is mooi wandelen langs de Thames

Greenwich ligt in het zuidoosten van Londen op de zuidoever van de rivier de Thames. De wijk is zeer goed te bereiken met het openbaar vervoer: National Rail (trein), Docklands Light Railway (trein), underground (metro), bus en met de Uber boot. De wijk staat bekend om zijn vele historische gebouwen uit de 17de tot 19de eeuw. En daarbij speelt de wijk ook een belangrijke rol in de geschiedenis van de royals. Zo is de Tudor koning Henry VIII hier geboren en had koning James I (koning van Engeland tussen 1603 en 1625) hier zijn huis: de Queens House. Maar ook speelt deze wijk een belangrijke rol voor de Royal Navey.


Bezienswaardigheden

Er is echt heel veel te zien en doen in Greenwich. Zo heb je in het noorden van de wijk de concerthal en outlet shopping center O2 Arena en is er een kabelbaan naar Royal Victoria Docks. Ook zijn er diverse markten zoals de Greenwich Market. Maar er is ook genoeg bijzonders te doen.


Greenwich Foot Tunnel

Een van de koepels van de Greenwich
Foot Tunnel

Zo is er een tunnel die onder de rivier de Thames loopt: de Greenwich Foot Tunnel. Deze tunnel die 370 meter lang is brengt je van Greenwich naar Ilse of Dogs. Per dag make er maar liefst 4000 mensen gebruik van deze tunnel. De tunnel werd in 1902 geopend en was de vervanger van een veerpont die nogal onbetrouwbaar was qua dienstregeling. De entree's tot de tunnel bestaan uit een koepel van rode bakstenen en een glazen koepel. Je kunt naar de tunnel met een lift of met een wenteltrap.


Greenwich Park

Uitzicht over London vanaf Greenwich Park met
de Queen's House op de voorgrond

Greenwich Park is één van de acht koninklijke parken van Londen. Het park is 74 hectare groot en is in 1433 door koning Henry VI ontsloten als hertenkamp. Het park telt vele musea (hier vertel ik verderop in het artikel meer over) en ligt op een heuvel. Bovenop de heuvel heb je een prachtig uitzicht over London.


Musea

Greenwich telt vele musea waarvan ik een aantal bezocht heb. Voor informatie zoals openingstijden, toegangsprijzen e.d. verwijs ik je naar de websites van de musea zelf:

Queen's House: een prachtig gebouw, geweldige kunst en de iconisch tulpen trap. Dat en meer vind je in Queen's House, het voormalige huis van koning James I

Old Royal Naval College
Old Royal Naval College: Christopher Wren is de architect van dit bijzondere pand met een uitgebreide geschiedenis: ziekenhuis en universiteit en tegenwoordig te bezoeken als museum met als hoogtepunt  de Painted Hall. Een hele grote hal met een adembenemend plafonschildering.

National Maritiem Musem: de plek voor liefhebbers van maritieme geschiedenis. In het museum cafe verkopen ze heerlijk carrot cake.

Ranger's House: voormalig woonhuis dat nu omgebouwd is tot museum waar je werken van onder meer Botticelli, Gabriël Metsu en Sir Joshua Reynolds.

Royal Observatory met
de nulmeridiaan
Royal Observatory: de plek waar de nulmeridiaan doorheen loopt. Daarnaast herbergt het allerlei objecten die te maken hebben met sterrenkunde.

Fan Museum: een museum gewijd aan waaiers.

Cuty Shark: een klipper zeilschip die voer van 1869 yoy 1895 en nu op het land staat. Je kunt dit bijzonder schip van alle bewonderen.





Ben jij wel eens in Greenwich geweest?

14 opmerkingen:

  1. Het ziet er mooi uit zeg! Helaas ben ik er zelf nog nooit geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je na zo veel tripjes naar Londen, steeds weer iets nieuws ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken Greenwich eerlijk gezegd helemaal niet. Als ik een tripje plan zou ik zeker de Royal Observatory bezoeken. Lijkt me geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrina ; Wat een prachtig gebied en veel te ondernemen
    We zijn vroeger regelmatig in London geweest
    Ik hoop dat we in de toekomst een mooi strandtentje kunnen doen die kant op

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er nog nooit geweest, maar het lijkt me zeker de moeite, vooral de Royal Observatory waar de nulmeridiaan doorloopt lijkt me een must-do

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig park ook! Heeft een beetje Central Park in New York vibes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken het gedeelte niet, maar het lijkt me leuk om de omgeving te verkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat tof! Ik ben er ook nog niet geweest, leuk om na 9x Londen alsnog nieuwe dingen te ontdekken. Ik ben heel benieuwd naar de Painted Hall.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf! Er komen weer wat nieuwe dingen op m'n lijstje. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben nog nooit bewust in Engeland geweest, wel toen ik kleuter was, maar dat herinner ik me niet meer. Greenwich lijkt me volgens jouw ervaringen wel een aangename stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daar ben ik nog nooit geweest. Wat is er toch veel te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben nog maar één keer in Londen geweest en nog nooit in Greenwich. Klinkt wel de moeite

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk zeg! Nee nooit geweest, maar ken het wel van de ‘tijd’ (GMT)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat klinkt goed zeg! Nu heb ik helemaal zin om naar Greenwich te gaan. Ik ga mijn dochter die in Engeland woont vragen wat zij ervan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Citytrip: Nishi een stukje Japan in Rotterdam

Wist je dat in Rotterdam een stukje Japan te vinden is? Ik heb het over Nishi. Dit is een kleine warenhuis geheel in de populaire Kawii stij...