vrijdag 1 december 2023

Citytrip: Londen plannen

Afgelopen oktober ging ik al weer voor de tiende keer naar Londen en elke keer ontdek ik weer nieuwe plekjes en zijn er te gekke tentoonstellingen. In dit artikel neem ik je mee in mijn planning: hoe plan ik mijn reis? Wil je meer over vervoer en hotels lezen? Lees dan mijn eerste artikel in deze reeks.


Hotel

Ik verblijf altijd in hetzelfde hotel: The Columbia. Het ligt in een zeer fijne wijk (Bayswater) en heeft een bushalte voor de deur, de metro (Lancaster Gate, Central Line) is op nog geen 5 minuten lopen en Paddington Station (de trein, de Elizabeth Line en diverse metrolijnen) ligt op nog geen 10 minuten lopen. Daarbij ligt Kensington Gardens precies voor de deur. Ik ben meestal een solo traveler, maar ik boek altijd een tweepersoonskamer, omdat dit net wat ruimer zijn dan een eenpersoonskamer. Nu heb ik afgelopen trip een heerlijke twee persoonskamer gehad van (ongeveer 15m2) en een eenpersoonskamer (ongeveer 12m2). Toch is het fijner net wat meer ruimte te hebben als je meerder dagen in een stad verblijft. 

Eerst boekte ik altijd via Expedia mijn hotel. Maar tegenwoordig boek ik direct bij het hotel. Dat heeft als voordeel dat je korting krijgt hoe langer je verblijft.

Reisgidsen

Ik vind het altijd heerlijk om reisgidsen door te nemen om te kijken wat ik wil gaan bezoeken. Er zijn ontiegelijk veel reisgidsen op de markt, maar ik kies altijd voor de Lonely Planet. Om de paar jaar koop ik weer een nieuwe editie voor London, omdat er toch vaak dingen veranderen: er komen attracties bij en er verdwijnen attracties. Ik lees dan op mijn gemak mijn reisgids en dan vink ik aan wat ik wil zien.


Sociale media

Instagram is ook een goede inspiratiebron. Al moet je dat ook soms wel met een hele grote korrel zout nemen. Ik volg nooit de tips van infuencers op. Die laten alles mooier lijken dan het is. Ik volg altijd accounts die gaan over de steden waar ik naar toe ga zoals Visit London, It's So London, Love London en Candace Abroad (zij woont in London en laat alle toffe niet toeristische plekjes zien die de moeite waard zijn). Ook ben ik lid van een aantal Facebook groepen over London. Hierin kan je vragen stellen over de stad en delen leden hun ervaringen. Ik heb hier ook een aantal leuke bezienswaardigheden door gevonden.


Websites en apps

Wanneer ik weet wat ik allemaal wil zien, dan zet ik al deze informatie in een Excel bestand: naam attractie, metro halte, openingstijden, hoe lang ik denk ergens te blijven en toegangsprijzen. Zo heb ik in een overzicht alle gegevens.

Vervolgens pin ik alle locaties in Google maps om in een oogopslag te zien welke attracties/winkels/restaurants bij elkaar liggen. Op die manier plan ik mijn dagen in. Meestal doe ik 2 a 3 attracties per dag. Het ligt er maar net aan hoe dichtbij alles ligt en hoe lang ik er wacht te zijn.

Ik maak ook altijd gebruik van de websites van de musea/attracties waar ik heen wil. Ik haal daar de basisgegevens zoals openingstijden, adres, toegangsprijs ed. vandaan. En ik boek, indien nodig, een ticket voor het museum/attractie.

Ik maak ook altijd een documenten per dag waarin staat welke metrolijnen/haltes/bussen ik die dag ga gebruiken. Zo kan ik altijd makkelijk terug vinden hoe ik ergens heen moet. 

Ook maak ik gebruik van twee apps: Google Maps (om te kijken hoe ik moet lopen of waar de dichtstbijzijnde M&S is) en Citymapper (deze app is ideaal als je van punt A naar punt B wil met het OV. Deze app geeft aan wat de opties zijn en wat de kosten per optie zijn. Echt een aanrader).


Hoe plan jij jouw vakantie?


19 opmerkingen:

  1. Ik ben al enorm vaak alleen op een stedentrip geweest, maar nog nooit naar London. Lijkt mij een leuke, maar dure stad. het puntje over de reisgidsen voel ik helemaal. Voor elke stad waar ik geweest ben, heb ik een reisgids. Dat vind ik zo leuk om te hebben en te bewaren! Als een soort aandenken ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik ben dol op Londen. De mensen, de sfeer, stad en alles eromheen. Hoog tijd om weer eens te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goeie tips. Ik ben al heel lang niet meer in Londen geweest. Hierdoor krijg ik direct zin om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk een tweepersoonskamer voor jezelf alleen , zo kun je genieten van alle ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is bij mij heel erg lang geleden dat ik er nog geweest ben, dus er zal zeker veel veranderd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Londen is wel duidelijk jouw stad! Ik bereid mij ook altijd wel goed voor op een stedentrip of vakantie, het liefst middels het reisgidsen, maar tegenwoordig ook vaak door het lezen van blogs over een bepaalde bestemming. Daar haal ik best wel veel tips uit die je niet snel in een gids voorbij ziet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fijne en handige tips. Ik ben nog nooit in Londen geweest, maar hij staat wel op het lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke tips zeg! Ik zou ook graag weer een keertje naar Londen willen, de laatste keer is al heel lang geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooh ik krijg meteen de reiskriebels. De laatste keer dat ik in Londen was, was in de jaren 90!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de tips! Nu heb ik gelijk zin gekregen om terug naar Londen te gaan. Echt een fantastische stad, maar ondertussen alweer een paar jaar geleden dat ik er was.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goede tips! Als ik alleen ga, boek ik ook steeds een tweepersoonskamer. Openbaar vervoer voor de deur is mijn vereiste als ik naar Parijs ga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt me heel fijn om elke keer in hetzelfde hotel te verblijven. Je hebt dan meer ruimte over om verder nieuwe dingen te ontdekken stel ik me zo voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat handig om vooraf een overzicht te maken van alle gelegenheden in de buurt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Handige tips, ben al echt heel lang niet in Londen geweest. Misschien toch eens een keer gaan inplannen weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben nog maar 1 keer naar Londen geweest maar ik zou heel graag weer heen willen! Ik ben echt verliefd op dat land. Ik ga voor de 5e keer naar Newcastle. Ik krijg gelijk zin om naar Londen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De laatste tijd hoor ik steeds meer mensen die naar Londen gaan. Het blijft een prachtige stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. :) heerlijk om te zien dat ik niet de enige ben die uitgebreid plant en voorbereid. Zo heerlijk om mee bezig te zijn. Ben nu al af en toe bezig met de zomer vakantie. Dan willen we met de motor (waarschijnlijk) het zwarte woud bezoeken en ook een boel bezienswaardigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, al 10 keer naar Londen.. je bent inmiddels een echte expert. Ik ben nog niet 1 keer in Londen geweest, maar kan me voorstellen dat het fijn is om elke keer in datzelfde fijne hotel te slapen. Wat bijzonder om te lezen dat je nog reisgidsen gebruikt! Ik heb er al jaren geen gekocht en gebruik alleen nog internet.. juist om de plekjes buiten het gebaande pad te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi om te lezen, me dochter is bijna 12 en dan wil zij naar Londen. ik ga haar deze blog is even laten lezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Preview: Olcay Gulsen Beauty Cappuchino en Baked lipproducten

Het is geen geheim dat ik een grote liefhebber ben van de producten van Olcay Gulsen Beauty. Recentelijk heb ik een viertal (nieuwe) product...