dinsdag 3 januari 2023

Make Up Zuster: organiseren make up collectie

Twee keer per jaar reorganiseer ik mijn collectie make up: in de winter en in de zomer. Ik kijk dan kritisch naar wat ik heb en ik organiseer gelijk alles weer opnieuw. Het leek mij een leuk idee om jullie mee te nemen in dit proces. Kijk je gezellig mee?


Het eerste dat ik doe, is alles dat ik in mijn collectie heb op mijn tafel leggen zodat ik een goed overzicht heb van wat ik heb. Ik sorteer dan ook gelijk alle producten. Dus oogschaduw bij oogschaduw en lipstick bij lipstick enz. Ik maak dan ook gelijk een eerste schifting van wat ik weg ga doen. Ik heb hier een aantal criteria daarvoor:
  • Hoe lang heb ik het product? Heb ik het al erg lang en ziet/ruikt het product er niet meer goed? Dan krijgt het een enkele reis richting prullenbak.
  • Gebruik ik het product nog? Ja, dan bewaren. Zo nee, dan geef ik het weg (behalve lipstick, dat vind ik nl niet zo hygiënisch om weg te geven). Nadat ik het product eerst schoon heb gemaakt met alcohol.
  • Past het product nog bij mij qua kleur of stijl? Ja, dan blijft het. Zo niet, dan maak ik er iemand anders blij mee.

Nadat alles op tafel ligt, maak ik mijn make up tafel goed schoon en maak ik een tweede schifting van mijn collectie. Ook maak ik dan inventarisatie foto's voor mijn Instagram account. Als je het leuk vindt: in de highlights kan je al mijn inventarisatie content terug vinden uit de periode 2020 tot nu.

Als dat allemaal gedaan is, dan begint het leukste gedeelte: alles weer een plekje gegeven! En dat is nog een klus, aangezien ik graag producten bij elkaar wil hebben. Zo heb ik alle oogschaduw paletten in een kastje en alle gezichtsproducten in een andere kastje. En dat is nog al een puzzel, aangezien niet alle paletten even groot zijn. Met de oogschaduw paletten probeer ik zo veel mogelijk de paletten van één merk bij elkaar op te bergen. Met blush en highlighters doe ik dat niet: die sorteer ik op kleur. Ook zorg ik er voor dat alle zelfde soort producten in één lade ligt, zodat ik niet hoeft te zoeken als ik een bronzer zoek of een roze blush. Lipsticks soorteer ik ook per kleur: roze, rood, bruin, heftige tinten (zoals paars en zwart).  Deze manier van ordenen geeft me overzicht. 



23 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je dat zo bijhoudt. Zo houd je toch een mooie en frisse collectie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor! En wat heb je het gezellig ingericht! Hoelang is make-up trouwens houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opruimen is altijd een klus om te doen maar het geeft daarna zo'n fijn gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tips! Ik zou daar ook meer werk van moeten maken. Ik sleur zaken mee die minstens 10 jaar oud zijn... oeps!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handige tips! Ik zou daar ook meer werk van moeten maken. Ik sleur zaken mee die minstens 10 jaar oud zijn... oeps!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ordenen op merk en kleur lijkt me het meest overzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet mijn make-up stash ook echt weer eens grondig uitzoeken, opnieuw indelen in de lades en mijn kwasten wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat een goed idee zeg! Ik zou dat eigenlijk ook moeten doen, denk dat er bij mij heel wat weg kan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een goede manier om alles te ordenen en op een rijtje te zetten! En daar heb je dan ook meteen heel veel plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ik zou dit ook weer eens moeten doen! Maar ben bang dat ik dan gelijk alles weg kan gooien qua houdbaarheid en ik niks meer overhou haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk! Ik wordt zelf ook altijd helemaal geïnspireerd als ik anderen zie opruimen. En tof dat je er een overzicht van hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo'n lekker gevoel geeft dat om je spullen netjes te ordenen. Daar word ik zelf ook altijd heel erg gelukkig van. :) Wel handig die organizers die je hiervoor gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat ziet dat er leuk uit zeg. Het lijkt mij ook zeker leuk om alles weer in te richten. Leuk overzicht zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat handig zo zeg, misschien ook wel een idee voor mezelf om dat eens zo te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo wat heb je veel, en dan is overzicht ook wel belangrijk. En sommige producten verlopen natuurlijk. Ik heb niet zoveel make up maar het doet me denken aan mijn voorraadkast. Dan doe ik eigenlijk een beetje hetzelfde als jij, maar dan met eten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Yup, dat moet ik ook weer eens doen. Hoe onthoud jij wanneer je iets hebt opengemaakt? Ik deed dat trouw met stickertjes maar van sommige producten zijn die afgevallen. Ik geef ook veel weg trouwens, ik maak ook alles schoon met alcohol. Het nichtje van mijn vriendin wil wel lippenstiften hebben die ik niet meer gebruik en als oplossing snijd ik met een scherp mesje een laagje eraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Yup, dat moet ik ook weer eens doen. Hoe onthoud jij wanneer je iets hebt opengemaakt? Ik deed dat trouw met stickertjes maar van sommige producten zijn die afgevallen. Ik geef ook veel weg trouwens, ik maak ook alles schoon met alcohol. Het nichtje van mijn vriendin wil wel lippenstiften hebben die ik niet meer gebruik en als oplossing snijd ik met een scherp mesje een laagje eraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is echt een slim idee, moet ik eigenlijk ook maar even doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk om je voorraad make up te zien en hoe je dat dan hebt ingericht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waw wat een leuk plekje heb je daar! Daar zou ik eigenlijk ook eens jaarlijks werk van moeten maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw dat ziet er echt fantastisch uit, een droom zeg. En fijne tips om op te ruimen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Citytrip: Nishi een stukje Japan in Rotterdam

Wist je dat in Rotterdam een stukje Japan te vinden is? Ik heb het over Nishi. Dit is een kleine warenhuis geheel in de populaire Kawii stij...