vrijdag 14 mei 2021

Vintage Beauty: Chanel N°5


Chanel N°5, een klassieker parfum bestaat er niet. Op mijn werk dragen vele dames dit icoon. Ik vind de geur erg bijzonder en de flacon zo herkenbaar. Maar hoe oud is dit parfum? Ik dook in de geschiedenis van Chanel N°5 en ontdekte veel interessante feitjes! Lees je mee?

Chanel N°5
Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat Garbrielle 'Coco' Chanel aan de Frans-Russische parfumeur Ernest Beaux vroeg een parfum voor vrouwen te creëren  waarbij vrouwen ruiken als vrouwen en niet zoals een bloem. Het moest een vrouwelijke geur worden. Dat deze vraag alles behalve gemakkelijk was, bleek wel uit het feit dat Ernest Beaux maar liefst 10 parfums heeft creëert voor Coco Chanel. Uit al deze parfums vond ze het vijfde parfum het lekkerste. Ze Coco Chanel besloot dat het parfum ook N°5 moet gaan heten en dat het op de vijfde dag van de vijfde maand van 1921 gelanceerd moet worden in haar boektiek op de Rue Cambon in Parijs. Alle kleedkamers van haar boetiek roken naar Chanel N°5 en vrienden uit de high society kregen een flacon cadeau.

Chanel N°5 is opgebouwd uit bijzondere ingrediënten. Zo bestaat de topnoot (de geur die je als eerste ruikt) uit  Jasmin de Grasse en rose de Mai. Het hart van het parfum bestaat uit Néroli de Grasse, ylang-ylang des Comores en aldhéydes. En tot slot vormen Santal de Mysore en vétiver bourbon de basisnoten van Chanel N°5 .

Niet alleen de gedachte achter 
Chanel N°5 is aanbrekend. Ook de flacon is ongebruikelijk voor die tijd: een sobere flacon met een wit etiket en een facetgeslepen stop. Het idee achter deze somber verpakking was, dat dan alle aandacht uit gaat naar het parfums zelf. Chanel N°5 werd en wordt omschreven als tijdloos, authentiek, hedendaags en modern.

Tegenwoordig is Chanel N°5 te koop bij de parfumerie en de luxe warenhuizen. Dat was in de begin tijd wel anders! In de jaren '20 van de vorige eeuw werd het parfum alleen verkocht in de Chanel boetieks én alleen aan een geselecteerde groep klanten.

Dat Coco Chanel een goed oog had voor marketing blijkt wel uit het promotie event dat ze in Grasse had georganiseerd om Chanel N°5 te promoten! Een geslecteerde groep vrienden uit de sociaty wereld had ze uitgenodigt voor een exclusief dinner. Tijdens dit dineer besproeide ze alle gasten met Chanel N°5

In 1937 werd de eerste print advertentie in de Harper's Bazaar geplaats. Coco Chanel zelf was het eerste gezicht van de geur. Sinsdien zijn vele beroemde vrouwen het gezicht geweest van 
Chanel N°5. Wat te denken van Nicolle Kidman (2004 met de geweldige reclame film), Marilyn Monroe (tijdens een interview werd er aan Marilyn gevraagd wat ze in bed droeg. Haar antwoordt?  A few drops of Chanel N°5) en Gisele Bundchen (2014)?!


Anno 2021 is Chanel N°5 te koop in de Chanel boetieks over de hele wereld en bij diverse high end warenhuizen en parfumerieën. In de loop der jaren zijn er diverse producten in de Chanel N°5 lijn uitgebracht. Naast het parfum zijn er tegenwoordig ook handcrèmes, deodorant, zeep, douch producten, bodylotion en zelfs een haar parfum te koop!

Nog een laatst advies van Coco Chanel: "Parfumeer u daar waar u gekust wilt worden"

Gebruik jij 
Chanel N°5?

19 opmerkingen:

  1. Het is 1 van de favoriete parfums van mijn moeder. Dus als ik het alleen al ruik, denk ik direct aan haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leerzame info over Chanel. Weerhet een en ander geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah iconisch, vooral door Marilyn's uitspraak inderdaad! Ik had er een flesje van vroeger, ooit gekregen voor een verjaardag. Vond het wel lekker ruiken maar ook sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een tester van Chanel no. 5 in huis en dat is het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb wel een andere Chanel parfum gebruik, maar nooit de beroemde nr 5...waarom eigenlijk niet, vraag ik me nu af...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de uiterlijk ervan zo mooi maar verder dan dat nooit gebruikt of gehad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je het verhaal achter dit iconisch parfum brengt! Ik hou niet zo van deze geur, voor mij is hij wat te zwaar

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd leuk om iets over de historie te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is mn moeder haar favoriet, ik vind hem heerlijk ruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te lezen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de geur niet zo herkennen. Ik ben zelfs van frisse en een beetje bloemige parfum.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om de geschiedenis van dit geurtje te leren kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik gebruik dit parfum niet, maar ik ken het wel. Ik gebruik altijd een andere geur van Chanel; Allure sensuelle. Die vind ik echt nog veuuuuul lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is echt 1 waarvan je kan zeggen oud is goud

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik gebruik dit parfum niet maar ik vind het flesje wel prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Chanel nr 5. Een parfum met een bijzonder luchtje. Heel herkenbaar maar naar mijn mening niet echt een luchtje van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Yes! En dat advies op het laatst... briljant. Daar kun je wel het ijs mee breken zeg maar, hahaha. Maar even zonder gekheid. I love Chanel No.5. En Coco vind ik ook een heerlijk parfum. Zelf droeg ik een aantal jaar ook Allure. Chance heb ik altijd wat te 'licht' gevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Yes! En dat advies op het laatst... briljant. Daar kun je wel het ijs mee breken zeg maar, hahaha. Maar even zonder gekheid. I love Chanel No.5. En Coco vind ik ook een heerlijk parfum. Zelf droeg ik een aantal jaar ook Allure. Chance heb ik altijd wat te 'licht' gevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Chanel is ook een heel groot merk dat iedereen weleens heeft geroken. Ze zeggen dat je geur beter in je haar kan spuiten, omdat haren geur langer vasthouden. Leuk weetje toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Chanel is zo'n klassieker dat ik er zelfs van heb gehoord. Een mooie geur heb ik begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: MAC Connect in Colour Future Flame

Een tijdje geleden heb ik een make up session gevolgd bij de MAC Pro Store in Amsterdam. Ik wilde graag leren om een smokey eye te maken (bi...