woensdag 25 maart 2020

Make up door de eeuwen heen

Geschiedenis van make up Make up door de eeuwen heenWe zijn allemaal dol op make up (anders zou je mijn blog waarschijnlijk niet lezen), maar wisten jullie dat make up al eeuwen lang door vrouwen én mannen wordt gebruikt?

Make up werd in het verre verleden vaker gebruikt voor ceremoniële redenen of tijdens gevechten, dan dat het gebruikt werd voor schoonheidsidealen. In dit artikel richt ik me op het gebruik van make up voor schoonheidsidealen.

Make up in de oudheid
Het gebruik van make up als schoonheidsideaal gaat helemaal terug tot aan het oude Egypte, terug naar de tijd van Cleopatra. Zij gebruikten verschillende natuurlijke producten, zoals henna en rode oker, die ze mengden met olie of water. Hierdoor ontstaat er een substantie die op het gezicht of op het rest van het lichaam aangebracht te worden. Zij gebruikten ook al kohlpotlood.

Ook in het oude China werd make up gebruikt: nagellak. De kleur nagellak liet zien tot welke sociale klasse de drager behoord. Laten we in Azie blijven. In Japan werd ook al lang make up gebruikt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de geisha’s. Zij droegen lipstick, verfden hun wenkbrauwen en oogleden. Ze gebruikten gemalen bloemblaadjes om deze producten te maken. Ook gebruikten zij witte pasta en poeders om hun gezicht te kleuren. Verder gebruikten ze rouge rondom de ogen en rond de neus, om zo de neus te definieerde. Zo je zie maar, contouren  is van alle tijden!

Middeleeuwse make up
In de middeleeuwen werd het gebruik van cosmetica verboden door de kerk: het werd gezien als zondig en immoreel. Maar daar trokken veel vrouwen zich niets van aan! Vanaf de renaissance werd er weer make up gebruikt. Vaak droegen dames van hoge kom af rode lipstick om te laten zien dat ze van goede komaf zijn. Wat er toen der tijd ook veel gebruikt werd, waren gezicht crèmes. Deze werden gemaakt van allerlei oliën die ingedikt waren en hadden allerlei geneeskrachtige functies.

Bleek, bleker, bleekst in de achttiende eeuw
In de achttiende eeuw gebruikte vrouwen én mannen van adel make up. Dit was vooral witte poeder en rouge. Een witte, bleke huid was namelijk het schoonheidsideaal. Dit liet zien dat je geen zware, buiten arbeid verrichte. In de achttiende eeuw was er al een dubbele standaard op gebied van make up. Wanneer je van adel was, dan was het geen probleem om make up te dragen. Maar voor dames uit de lage sociale klassen was het niet geaccepteerd om make up te dragen, zij werden dan vaak aangezien als dame van lichte zeden.

Een eeuw later was dit nog steeds zo. Sterker nog: de Britse koningin Victoria heeft verklaard dat  het dragen van make up onbeleefd is en dat het vulgair is. Het dragen van make up was alleen acceptabel voor acteurs en prostituees.

In de twintigste eeuw was het dragen van make up algemeen geaccepteerd. Alleen tijdens de tweede wereldoorlog werd het dragen van make up door de Duitsers als ‘on-Duits’ gezien.

Make up anno nu
Nu lijkt niets te gek wanneer het gaat om make up: zwarte lipstick, countouren, highlighter, fel gekleurde eyeliner, mascara in allerlei kleurtjes, of juist helemaal geen make up. Dit laatste was in 2014 een trend. Heel veel celebraties deelden toen der tijd selfies waarop ze geen make up droegen.

Zo zie je maar, veel producten die wij nu gebruiken bestaan al lang. En altijd had de samenleving commentaar op het dragen van make up. Daar is sinds het oude Egypte niets aan veranderd.

16 opmerkingen:

  1. Interessant om te lezen, zeker hoe men toen liet zien of je rijk of arm was middels make-up. Volgens mij smeerden ze in de Romeinse tijd ook lood op hun gezicht wat natuurlijk gevaarlijk was!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik dus ook! Dat heb ik inderdaad gehoord, gelukkig is er een hoop veranderd!

      Verwijderen
  2. Wat grappig te lezen dat ze met make up de rijkdom lieten zien groet corrina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant en leuk om te lezen. Dat van Cleopatra wist ik. En wat ik ook een leuk weetje vind is dat (volgens mij) in crisistijden bewezen is dat vrouwen dan vaker een nieuwe lippenstift kopen. Niet te duur, toch iets nieuws en positiefs ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant en leuk om te lezen. Dat van Cleopatra wist ik. En wat ik ook een leuk weetje vind is dat (volgens mij) in crisistijden bewezen is dat vrouwen dan vaker een nieuwe lippenstift kopen. Niet te duur, toch iets nieuws en positiefs ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig he dat er ook in de make-up hypes terug te vinden zijn. En dat je aan de hand van de make-up kon aflezen of iemand geld had of niet. Gelukkig is dat vandaag de dag wel iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te lezen dit 😍 Dit weekend dacht ik er nog aan dat ik op moest zoeken hoe de make-up in de middeleeuwen was, zo toevallig! Schoot me ineens te binnen :-) Ik ga maar eens een rode lipstick kopen dan hahahahaha! Chanel red 😍😍😍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzettend leuk om te lezen. Make-up heeft altijd hypes zo was er de mega bleke lippenstift met donkere rand toen ik jong was. Verschrikkelijk maar iedereen liep ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel interessant om dit te lezen. Ik had er een documentaire over gezien. Leuk artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nefertiti (+/- 1352 v.Chr) stond al veel vroeger bekend voor het gebruik van make-up dan Cleopatra (69 v.Chr), denk hierbij maar aan de buste van Nefertiti met het opvallende gebruik van de Eyeliner, net zoals Toetanchamon, beiden uit de 18de dynastie. Wat ook het gebruik van make-up aantoont door mannen.
    Altijd interessant om te lezen waar hedendaagse gewoontes vandaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms heb ik wel zin om me op te maken hoor. Omdat ik dat vrij weinig doe, voel ik me extra mooi! Ik wist niet dat mannen al zolang Make-up gebruikte, vrouwen leek me wel logisch. Leuk dat er vroeger natuurlijke producten werden gebruikt. Ook minder schadelijk denk ik. En ik wist niet dat een witte huid het schoonheidsideaal was, bof ik even!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessant om te lezen. Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar waarom het als zondig en immoreel werd gezien door de kerk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat leuk om te lezen, heel veel hiervan wist ik nog niet.
    Overigens is het in landen zoals Indonesie nog steeds het schoonheidsideaal om een witte huid te hebben en juist niet gebruind zoals bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om wat te lezen over de geschiedenis van make-up! Je ziet nu in Azië nog steeds dat wit het schoonheidsideaal is, maar dat is bij ons natuurlijk wel anders nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk te lezen! Ook al gebruik ik niet veel make-up, dit blijft interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een superleuk artikel. Interessant ook om de geschiedenis van make up te lezen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn artikel. Ik zal je reactie zo snel mogelijk plaatsen. Met een persoonlijke reactie van mijzelf. Laat je wel je naam achter? Anonieme reacties vind ik zo onpersoonlijk en plaats ik daarom niet.

Review: MAC Connect in Colour Future Flame

Een tijdje geleden heb ik een make up session gevolgd bij de MAC Pro Store in Amsterdam. Ik wilde graag leren om een smokey eye te maken (bi...